Banner2018

Barn & Ungdom - Allmän information

Omslag

Ungdomsträningen inom MTB Täby riktar sig till killar och tjejer mellan 8 och 16 år. Träningen är inriktad på lek, kondition, teknik och att ha roligt på cykeln. Vi skall erbjuda plats och tillfälle för ungdomar som vill cykla mountainbike att träffa likasinnade, ha kul och få en grundläggande träningserfarenhet. För den som vill börja tävla skall klubben erbjuda möjligheter till detta.

Vi erbjuder träningsgrupper i Täby, Sollentuna och Åkersberga. Du bestämmer själv vilken eller vilka platser du vill vara med på. Mer information om respektive plats hittar du i menyn.


Träningsgrupper

Istället för att ha åldersindelade grupper har vi valt att erbjuda olika grupper där deltagarna kan välja den grupp, utifrån tempo och svårighetsgrad, som passar var och en bäst. Indelningen är inte fast utan det går att byta mellan grupperna under säsongen. Hur många grupper som finns beror på antalet deltagare och ledare som finns på respektive plats. Cyklande föräldrar får gärna följa med på träningarna.

Vi har också en renodlad tävlingsgrupp för dem som tävlar på en högre nivå.


Säsong

Ungdomsgruppen tränar på måndagar i Sollentuna, tisdagar i Täby och onsdagar i Åkersberga. Normalsäsong är april - september med uppehåll i juli.

Mer information om träningspassen samt exakta tider och platser anslås i kalendern samt att de finns synliga som kallelser på "Mina sidor".


Prova på!

Vi tar löpande emot nya ungdomar under säsongen och vi erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova på att träna två gånger innan man bestämmer sig om man vill bli medlem. Vill man fortsätta vill vi att man registrerar sig via hemsidan. I samband med detta skickas också en medlemsavi på årsavgiften ut per e-post.

Observera att vi på grund av ledarbemanning tills vidare inte kan ta emot prova på-deltagare på måndagsträningarna i Sollentuna utan att vi då hänvisar till tisdagsträningarna i Täby.

Anmälan till att prova på kan du göra här.

Viktig information inför träningen

ICE (In Case of Emergency)

Vi tänker hela tiden på säkerhet när vi tränar, men för att utvecklas måste man ibland utmana sig. Olyckor sker tack och lov väldigt sällan, men likt alla andra idrotter så kan det även ske under våra pass.

Om ändå något skulle hända är det bra om barnen har t ex en tejpbit på hjälmen eller cykeln med ett telefonnummer till en förälder. Då går det betydligt snabbare att vid behov få kontakt än om man skall leta kontaktuppgifter på mobilen.

Se också till att uppdatera kontaktuppgifterna till föräldrarna i barnens "Mina sidor" i MyClub så att även korrekta uppgifter finns där.

Försäkring

MTB Täby har ingen gruppförsäkring som gäller under vår verksamhet utan all verksamhet sker på egen risk. Dock är alla ungdomar t o m den 31 december det år man fyller 15 år försäkrade via Svenska Cykelförbundet. Försäkringsgivare är Folksam och mer information om villkor finns på deras hemsida. Från 1 januari det år man fyller 16 år är man hänvisad till privata försäkringar och det kan vara klokt att se över vilket försäkringsskydd man har. En möjlighet är att man kompletterar sin olycksfallsförsäkring med någon av Svenska Cykelförbundets licenser som då ger ett försäkringsskydd både under träning och tävling. Mer om licenserna och hur man beställer dem finns här.

Hjälm

En hjälm, godkänd för cykling, är obligatorisk under all träning och tävling på cykeln. Detta gäller även ledare och medföljande föräldrar.

Cykeln

Till en början spelar inte cykeln så stor roll så länge det är en flerväxlad mountainbike. Lägg hellre resurser på att hålla cykeln i bra skick än att köpa en dyr cykel. Dock skall man se upp med enklare cyklar från t ex stormarknader, då dessa tenderar att inte hålla för skogskörning i ett längre perspektiv. Vi rekommenderar minst 24-tumshjul i ungdomsgruppen samt att cykeln har en dämpad framgaffel. Utvecklingen de senaste åren har gått mot större hjulstorlekar och idag är 27,5-tum och 29-tum lika vanliga som de traditionella 26-tumshjulen.

Den viktigaste komponenten på cykeln är bromsarna! Tag för vana att kontrollera dessa inför varje träning så att du vet att de fungerar felfritt och att inte bromsklossarna är på väg att ta slut. En cykel utan fungerande bromsar kan av ledarna få körförbud då detta är en säkerhetsfråga.

Växlarna behöver också kontrolleras då och då så att de fungerar bra. Rengör och smörj kedjan ofta. Pumpa däcken, men inte för hårda, då tappar man fäste. Mellan 1,5 - 2,5 bar beroende på däckstorlek och åkarens vikt.

Tvätta av cykeln direkt efter träningen om den är lerig så försvinner leran lättare. Lera som får torka in är betydligt jobbigare att få bort än när den är färsk. Spola bort lös smuts med en vattenslang. Undvik att spola med för kraftigt tryck (t ex högtryckstvätt) på lager och andra rörliga delar eftersom man då kan trycka in vatten i dessa med rost som följd. Använd en svamp, en diskboste och t ex diskmedel för att tvätta bort smutsen. Det är alltid roligare att starta träningen på en ren cykel!

Ta gärna bort eventuella skärmar och lås inför träningarna, de är mest i vägen och risken är stor att de går sönder. Finns det behov av skärmar t ex när man cyklar till och från skolan kan det vara värt att satsa på skärmar som är lätta att ta av och sätta på igen så att man kan ta bort dem i samband med träningarna.

Observera att det ytterst är föräldrarnas ansvar att cykeln är funktionsduglig inför träningen. Klubben erbjuder med jämna mellanrum mek-kurser som syftar till att lära sig att sköta sin cykel. Håll utkik i kalender och utskick.

Kläder

Använd kläder efter årstid. Sommartid fungerar ett par korta byxor och en kortärmad tröja bra. Med fördel använder man cykelbyxor och en cykeltröja. Under menyn "Shop" hittar du länkar och information om hur och var man kan an köpa klubbens olika cykelkläder med vår egen design.

Under vår och höst när det är lite kallare på kvällarna kan en tunn vindtät jacka med en underställströja och eventuellt en tunn fleece eller liknande fungera bra. Till det kan man ha ett par tunna träningsbyxor (tillsammans med underställ om det är kallt) med ben som inte fastnar i kedjan. Använd inte bomull närmast kroppen, då blir man blöt och du blir snabbt kall när vi stannar.

Använd handskar för att skydda händerna om man ramlar. Tänk på att använda en tunn handske så att det inte blir svårt att använda bromsar och växlar. Med fördel kan en cykelhandske användas, gärna med långa fingrar så fungerar de även vår och höst.

Att ta med

Man skall alltid ha med en reservslang, pump, däckavtagare samt ett multiverkyg med insexnycklar. Det är viktigt att ha med en flaska med vätska och den behöver kunna fästas på cykeln. Har man inga fickor, t ex ryggfickor på en cykeltröja, kan man tejpa reservslangen runt ramen eller sadelstolpen med några varv eltejp.

Tänk på att kontrollera att du har rätt typ av slang. På träningarna förekommer fem olika hjulstorlekar (20", 24", 26", 27,5" och 29") och två olika ventiltyper, bilventil (Schrader/Tysk ventil) och racerventil (Presta/Fransk ventil) vilket gör att det finns tio olika kombinationer av slang.
I september börjar det att bli nödvändigt att ha belysning på träningarna då solen går ner före eller under träningen. Kontrollera tiden för solens nedgång och ta en halvtimmes marginal. Är det lite mulet blir det mörkt betydligt tidigare än solens officiella nedgång. Idag går det att köpa en stark LED-belysning till överkomliga priser. Dessa går ofta att montera på antingen styret eller hjälmen, dock föredrar vi att barnen har belysningen monterad på styret då den dels blir lättare att kontrollera, men också för att en hjälmbelysning riskerar att blända övriga i gruppen i samband med stopp. Enklare belysningar fungerar när man cyklar på en belyst cykelbana, men ger inte tillräckligt ljus i en mörk skog med rötter och stenar. Som riktmärke bör belysningen ha minst 1000 lumen.

Md mips logo white  r
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub