Banner2018

Vuxna

Vuxenträningen inom MTB Täby riktar sig till medlemmar 17 år och äldre och är en sammanslagning av Svenska Cykelförbundets åldersgrupper Junior (17-18), Senior (19-29) och Veteran (30+). Genom att köra i en klubb får man snabbt träningskamrater och lär sig hitta nya stigar. Våra träningspass genomförs ofta i terräng på leder med hala rötter och stenar, varför viss erfarenhet krävs för att kunna cykla med oss.

MTB Täby har för närvarande ingen nybörjarverksamhet för vuxna, men ambitionen är att få igång sådan på sikt. Tills vidare ber vi att få rekommendera t.ex:

- Mountainbikeskolan http://mountainbikeskolan.se/

- Friluftsfrämjandet www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/

- Women rides by SCS Stockholm www.facebook.com/groups/WomenridesbySCSStockholm/

- StockholmBikeSkills https://stockholmbikeskills.com/

Träningstider

Vuxengruppen har flera olika träningstillfällen. Mer information om alla träningspass finns i kalendern samt som kallelser i " Mina sidor" (där man även kan svara om man kommer eller ej). Passen är normalt märkta "Vuxna" i rubriken. Nedanstående information är mer som en riktlinje. I samband med helger, tävlingsdagar etc kan passen variera.

Teknikträning

Möjlighet till mer teknikanpassad träning finns under normalsäsong, april - september med uppehåll i juli. Passen körs tillsammans med ungdomsgruppens blå eller svarta grupper och vanligtvis har vi inga separata vuxenledare på dessa pass.

Träningsgrupp - Motion Lugn

Varannan söndag under säsongen april-juni och augusti-oktober kör vi gruppen Lugn motion. Gruppen riktar sig till den som söker ett lugnare tempo med fler stopp och möjlighet till diskussion om bästa vägval. Du bör ha viss erfarenhet av att cykla i terräng, men gruppen kommer att vänta in alla deltagare. Som ny medlem i klubben eller om du vill prova på mountainbike, är det här gruppen för dig.

Träningsgrupp - Motion Medel

Vanligtvis på söndagsförmiddagar körs distansträning året runt. Beroende på antalet deltagare delar vi in oss i olika grupper beroende på tempo. Passen har oftast en långloppskaraktär, med en blandning av stigar, skogsvägar och grusväg. Distanserna ligger på ungefär på 3-5 mil beroende på deltagare och väderförhållanden. Passen riktar sig till motionären som har skaplig grundkondition, erfarenhet och teknik.

Träningsgrupp - Motion Snabb

Den snabba gruppen riktar sig till dem som tävlar aktivt i framför allt långloppscupen. Tempot är högre än i Medelgruppen med färre stopp och man förväntas att ha en hög grundkondition och teknik. Utöver det bör man även ha bra lokalkännedom samt kunskap i att meka med cykeln så att man själv kan hantera eventuella problem med cykeln så att inte övriga gruppen blir hindrad.

Säsongsupptakt

Klubben arrangerar en Vårupptakt i april och en Vinterupptakt i oktober/november varje år. Säsongsupptakten är normalt ett halv till heldagsarrangemang med 1-2 träningspass, måltid och möjlighet till bastu. Normalt håller vi till i Stockholmstrakten, men även arrangemang längre bort kan förekomma. Gruppindelning efter styrka och snabbhet görs vid behov.

Prova på!

Vi tar löpande emot nya medlemmar under säsongen och vi erbjuder möjligheten att kostnadsfritt prova på att träna två gånger innan man bestämmer sig om man vill bli medlem. Vill man fortsätta vill vi att man gör en medlemsansökan sig via hemsidan.

Anmälan till att prova på kan du göra här.

Viktig information inför träningen

Hjälm

En hjälm, godkänd för cykling, är obligatorisk under all träning och tävling på cykeln.

Cykeln

En mountainbike är en förutsättning för våra träningar och vi rekommenderar en hjulstorlek på antingen 27,5 eller 29-tum och cykeln bör antingen ha dämpad framgaffel eller dämpning både fram och bak. Hybrid- och cyclo cross-cyklar lämpar sig dåligt på träningarna då vi ofta kör på stigar och i teknisk terräng.

Kontrollera att cykeln är väl underhållen så minskar risken för oväntade haverier på träningarna.

Kläder

Inga speciella klädkrav finns vid träning men under menyn "Shop" finns länkar och information om hur man kan köpa klubbens olika funktionella cykelkläder med vår egen design.

Att ta med

Man skall alltid ha med en reservslang, minipump, däckavtagare samt ett multiverkyg med insexnycklar, så att man kan fixa en punktering eller lättare haverier under träning. Vi rekommenderar också att man har med sig ett extra växelöra om olyckan är framme samt en kedjelänk om kedjan går av. Vätska och eventuellt energitillskott (bananer, bars etc) efter eget tycke.

Det rekommenderas starkt att ta med en smartphone med GPS, för att dels kunna ringa efter hjälp vid haveri, och dels kunna hitta tillbaka på egen hand om man väljer att avbryta ett pass.

Försäkring

MTB Täby har ingen gruppförsäkring som gäller under vår verksamhet utan all verksamhet sker på egen risk.

Svenska Cykelförbundets försäkring gäller endast medlemmar under 16 år vilket innebär att man kan behöva se över sitt eget försäkringsskydd. En möjlighet är att man kompletterar sin olycksfallsförsäkring med någon av Svenska Cykelförbundets licenser, t ex baslicensen, som då ger ett försäkringsskydd både under träning och tävling. Mer om licenserna och hur man beställer dem finns här.

Md mips logo white  r
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub